Povolené potraviny

Netučná červená masa
Telecí – telecí pečeně, maso na řízky, játra, žebírko (musíme z něj odstranit tuk) – libové a lehce stravitelné maso
Hovězí – svíčková, falešná svíčková, maso na steaky, všechny části na pečení a grilování, další jemné a netučné části (např. z boku)
 – nesmí se: roštěnky, žebra a hrudí, pokud je příliš prorostlé a tučné – hovězí maso má nízký obsah tuku, vysoký obsah bílkovin, vyšší obsah železa, zinku, selenu, kyseliny listové, vitamínu B12 a dalších látekDukan 25a
Koňské – všechno kromě hrudí – vysoký obsah bílkovin a nízký obsah tuku
Jehněčí – mladé jehněčí maso je velmi zdravé a téměř bez tuku, vysoký obsah bílkovin, vápníku, fosforu, železa, vitamínu B2 a dalších látek
Zvěřina – jelení, dančí, srnčí, mufloní i kančí maso – velmi výživné a lehce stravitelné s nízkým obsahem tuku

V této fázi se nesmí vepřové a skopové, protože je moc tučné!
Od 2. fáze je povolena jednou za čas vepřová panenka, protože je z vepřového masa nejlibovější. 

Maso připravujeme bez použití tuku, oleje, másla, smetany (ani netučné). Nejlepší je grilování, pečení, vaření i dušení. Můžeme maximálně kápnout olej na pánev a rozetřít papírovým ubrouskem. Tatarský biftek i carpaccio je povoleno, ale bez přidání oleje.

Drůbež a králík
Je povolena veškerá drůbež kromě kachen a hus, kůži však před jídlem musíme odstranit. Vhodný je také králík, který je velmi zdravý a obsahuje minimum tuku.
Příprava stejná jako u červených mas.

Vnitřnosti
Játra – telecí, hovězí a drůbeží (jen pokud nemáte problémy s cholesterolem)
Jazyk – telecí, hovězí i jehněčí

Ryby
Dukan 26a
Ryby jsou vhodné úplně všechny, i ty tučné, protože rybí tuk je zdravý a i ta nejmastnější ryba má méně tuku než steak. Ryby můžeme čerstvé, i ty v konzervě (ve vlastní šťávě – šťáva se nekonzumuje), dokonce i ty uzené – úplně všechny.
Povoleny jsou i tyčinky surimi, (ale maximálně 8 denně).
Zase připravujeme bez tuku.

Mořské plody
Všechny korýše a mušle – krevety, kraby, humry, langusty, mušle, ústřice, slávky, hřebenatky, apod.
Všechny mořské plody jsou velmi vhodné. Příprava opět bez tuku.

Nízkotučné šunky zbavené tuku a kůže
Vepřová, kuřecí i krůtí nízkotučná šunka s obsahem tuku 2 – 4 % je velmi vhodná a hlavně praktická, vakuovaná šunka je super např. na cesty. Stejné je to se sušeným masem. Vždy dbáme na množství tuku uvedené na obale.

Vejcehttp://www.dreamstime.com/stock-image-fried-egg-frying-pan-image36919691
Vajíčka můžeme připravit na jakýkoliv způsob – naměkko, nahniličko, natvrdo, nebo i míchaná či omeleta. Vždy však bez přidání tuku. Můžeme použít i trochu nasekané cibule pro zpestření chuti. Můžeme kombinovat i s šunkou či mořskými plody. Kdo má problémy s cholesterolem, měl by omezit množství žloutků. Bílky můžeme konzumovat bez omezení.

Odtučněné mléčné výrobky
Bílé jogurty, tvarohy a sýry z tvarohu s 0% tuku. U nás se prodávají bílé jogurty s 0,1% tuku a tvaroh s 0,5 % tuku, ale sýry s tak malým množstvím tuku asi těžko seženete, takže je raději vynecháme, pouze tvarůžky (olomoucké syrečky) jsou vhodné – obsahují jen 0,6% tuku.
Z tvarohu si můžeme dělat různé pomazánky na slano, z jogurtu slané omáčky k masům. Nebo si je dáme na sladko s přidáním umělého sladidla a třeba i pár kapek aroma (vanilkové, ořechové, kokosové, rumové, citrónové, apod.) Fantazii se meze nekladou. Alespoň uspokojíme chuť na sladké.
Dodržujte, abyste denně nepřesáhli 1 kg mléčných výrobků včetně mléka, obsahují totiž sacharidy a mohlo by dojít k zastavení hubnutí.

Konjak – Shirataki

Dukan 67aKonjak je kořen je kořen rostliny, která je podobná velké řepě. Je známý v různých úpravách, ale pro nás jsou nejlepší formou těstoviny Shirataki. Prodávají se různé tvary (nudle, špagety, makarony, rýže,…). Nemají žádné kalorie a obsahují velké množství vlákniny, což je pro naši dietu ideální. Shirataki nám poslouží především jako příloha k masům a omáčkám.



Bílkoviny rostlinného původu
Tofu – měkké (na přípravu dezertů i slaných koláčů, na přípravu omáček) nebo pevné (např. jako náhrada sýrů, apod.)
Seitan – rostlinné maso omezte na 150 g denně, pouze vegetariáni mohou 175 g. Sypký seitan omezte na polovinu, protože 150 g  seitanu klasického dostaneme smícháním 75 g seitanu sypkého se 75 g vody. Doporučujeme max. 3 lžíce sypkého seitanu denně kvůli obsahu sacharidů a raději až od 2. fáze, abychom nezastavili hubnutí.
Tempeh – také pouze v omezeném množství 150 g denně, protože obsahuje sacharidy
Sójové steaky – jen do 8 % tuku (to je např. jako hovězí steak)
Sójový texturát – pouze v omezeném množství jako tolerovaná potravina, protože obsahuje sacharidy
Sójové mléko – pouze 2 sklenky denně jako náhrada kravského mléka
Sójový jogurt – pouze 2 bílé jogurty denně

Tato dieta by měla 
být chudá na sůl
.
Sůl zadržuje vodu ve tkáních, proto se snažte se solí šetřit.

Litr a půl tekutiny denně povinná kategorie
Všechny předchozí kategorie si můžete dopřávat podle vlastní chuti, ale voda je velmi důležitá, protože bez řádného odvodňování nezhubnete kvůli odpadu ze spalování, který by se hromadil a hubnutí brzdil.
Nejlepší je čistá voda, ale dobré jsou i pramenité vody s projímavým účinkem. U vody je jedno, jestli je neperlivá nebo perlivá, jen nesmí obsahovat soli.
Do množství tekutiny můžete započítávat čaj (povolen neomezeně), dokonce i kávu (povolena neomezeně), odvary, nálevy i polévky (vývary).
Jsou povoleny i ochucené nápoje zcela bez cukru s umělým sladidlem. Alespoň tím zaženeme chuť na sladké.

Ovesné otruby – další povinná kategorie Dukan 83a

Jsou velmi bohaté na proteiny a rozpustnou vlákninu.
Mají vysokou absorpční schopnost. V žaludku zvětší až 20 x svůj objem, tudíž se cítíme sytí a nemáme hlad. Navíc mají mimořádnou viskozitu, což znamená, že v tlustém střevě na sebe nalepí všechny okolní živiny, které se spolu s otrubami vyloučí a nemohou se vstřebat. Také mají nízkou kalorickou hodnotu.
V 1. fázi  je nutné konzumovat přesně 1 a ½  lžíce ovesných otrub denně.
V 2. fázi  užívejte přesně 2 lžíce ovesných otrub denně.
Ve 3. fázi také 2 a ½  lžíce ovesných otrub denně.
Ve 4. fázi, a to doživotně,  jezte 3 lžíce ovesných otrub denně.   
Množství otrub nepřesahujte, protože to by zase mohlo ohrozit hubnutí, jelikož otruby obsahují škroby.
Nepleťte si ovesné a pšeničné otruby! Pšeničné otruby nemají takové vlastnosti jako ovesné. Pšeničných otrub povoluje Dr. Dukan 1 lžíci denně, ale raději až od 2. fáze, protože obsahují sacharidy. V 1. fázi je taky můžete, např. pokud máte problémy se stolicí, ale může to snížit efekt hubnutí, tak je lepší je vynechat. Ale zakázané nejsou.
Nikdy také nezaměňujte ovesné otruby za ovesné vločky! Ovesné vločky jsou zakázané!
Otruby můžeme přidávat do placek (na slano i na sladko), do pečiva připraveného dle Dukanových zásad, kde nám v podstatě nahrazují mouku. Nebo si je můžete zamíchat jako müssli do bílého nízkotučného jogurtu se sladidlem. To už záleží jen na Vás. Kdybyste na ně přes den zapomněli, můžete si je na poslední chvíli dát i jen samotné a zapít vodou. Ale to je škoda, protože obohacují spoustu pokrmů.
Ne všechny otruby mají stejnou kvalitu. Způsob mletí, tedy velikost částic, ovlivňuje jejich účinnost.
U příliš velkých částic se snižuje účinný povrch a viskozita otrub. U příliš jemného mletí se otruby téměř sterilizují, což je zbavuje účinku. Při nedostatečném prosévání obsahují otruby zase příliš mnoho mouky.

 

Potřebné suroviny pro přípravu receptů najdete v našem eshopu  www.dukanovadietashop.cz