2. Alternativní fáze

Střídání bílkovin a zeleniny

Alternativní fáze Vás dovede k Vaší cílové hmotnosti. Tato fáze už je příjemnější, protože kromě bílkovin budete moci konzumovat také zeleninu.
Dukan 61a
Alternativní fáze se vlastně skládá ze dvou diet. A to z diety s čistými bílkovinami z první fáze, (budeme ji nadále zkráceně značit B) a tou stejnou dietou doplněnou syrovou či vařenou zeleninou, (budeme ji nadále zkráceně značit BZ).
Tyto  dvě diety střídáme ve stejném poměru. Například: 1 den držíme dietu čistých bílkovin (B) a druhý den dietu čistých bílkovin doplněnou o zeleninu (BZ). Nebo je můžeme střídat 2 dny B a 2 dny BZ. Můžeme tyto dvě diety střídat i po 3, 4 či 5 dnech. To záleží, jak to komu vyhovuje. Vždy však musíme dodržet stejný počet dnů B a stejný počet dnů BZ.

2. fázi si můžeme malinko zpestřit o tolerované potraviny, a to 2 tolerované potraviny denně.
Stále musíme jíst ovesné otruby, a to 2 lžíce denně.
Musíme pít jako v 1. fázi hodně vody, min. 1 a ½ litru denně.
V této fázi je doporučena chůze minimálně 30 minut denně.

Povolené potraviny

Ve dnech, kdy dodržujeme dietu čistých bílkovin (B), řídíme se podle pravidel z 1. fáze.
Konzumujeme pouze povolené potraviny (viz. 1.Ofenzivní fáze), zase ale v jakékoliv množství a kdykoli budeme chtít.
Ve dnech, kdy dodržujeme dietu bílkovino-zeleninovou (BZ), k povoleným potravinám přidáme zeleninu také v jakémkoliv množství a upravenou podle libosti. Zeleninou se však nepřecpáváme zbytečně, protože zelenina obsahuje vodu a také nějaké sacharidy a to brzdí hubnutí. Takže zeleninu konzumujeme sice bez omezení, ale v rozumném množství.

Povolená zeleninaDukan 57a
– pouze zelenina, která neobsahuje škroby
např. papriky, rajčata, okurky, cukety, lilky, ředkvičky, chřest, pórek, cibule, všechny listové saláty, špenát, zelené fazolky, brokolice, květák, celer, petržel, zelí, …
mrkev a řepa se nesmí jíst ke každému jídlu, ale jen omezeně
houby se mohou jíst neomezeně

Zakázaná zelenina
– to je zelenina, která obsahuje škroby
např. kukuřice, hrách (čerstvý i sušený), cizrna, boby, čočka, fazole, …
– nesmí se také brambory ani rýže

Jak zeleninu připravovat Dukan 59a

Zeleninu můžeme jíst syrovou, vařenou, grilovanou, pečenou, atd., hlavně ale připravenou podle zásad dr. Dukana, tzn. bez přidání oleje či jiného tuku.
U zeleniny si musíme dávat pozor na dochucení. Velkou chybou je věřit, že saláty jsou bez nebezpečí.
Syrová zelenina je samozřejmě v pořádku, ale to nebezpečí spočívá v kalorických zálivkách. Taková salátová zálivka může být kalorickou bombou. Proto v restauracích žádejte saláty bez zálivky, popř. ať Vám ji dají bokem, Dukan 17aabyste si mohli zkontrolovat jaká ta zálivka je a když tak si jen symbolicky salát zakápnout, i když ani to by se nemělo, pokud je moc mastná. Doma si pak zálivky dělejte sami bez oleje, s použitím balzamikového, vinného či jiného octa, šťávy z citrónu, hořčice (třeba dijonské), můžete použít i tekuté sladidlo, 0,1% jogurt, česnek, bylinky, koření, vše podle své fantazie. Pokud se bez oleje neobejdete, použijte pouze za studena parafínový olej (viz. 1.Ofenzivní fáze – Přísady a pochutiny). Můžete si z něj udělat i vlastní majonézu.

Tolerované potraviny

Aby dieta byla snesitelnější, zahrnul do ní dr. Dukan i tolerované potraviny.
Jsou to potraviny, které nejsou úplně podle Dukanových zásad, ale v malém množství nenadělají mnoho škody, ale zajistí hubnoucímu zpříjemnění diety a mnohem větší rozmanitost v receptech.
V alternativní fázi můžeme denně zkonzumovat pouze 2 dávky tolerovaných potravin. Při překročení množství tolerovaných potravin se může hubnutí zbrzdit. Dukan 75a

Tolerované potraviny jsou povoleny od 2. fáze:

Kukuřičný škrob (1 dávka = 1 lžíce = 15 g)
Kukuřičná mouka (1 dávka = 1 lžíce = 15 g)
Pudinkový prášek (1 dávka = 1 lžíce = 15 g)

Nízkotučné kakao bez cukru do 12% tuku (1 dávka = 1 lžička)
Nízkotučný sýr do 8% tuku (1 dávka = 50 g)
Odtučněná smetana do 5% tuku (1 dávka = 2 lžíce)
Sušené odtučněné mléko (1 dávka = 3 lžíce)
Čokoládovo-oříšková pomazánka bez cukru = náhražka Nutely (1 dávka = 2 lžíce)
Hořká čokoláda bez cukru – aspoň 70% kakaa (1 dávka = 3 čtverečky)
Kokosové mléko (1 dávka = 10cl) – ne častěji než 1x týdně
Teriyaki omáčka (1 dávka = 2 lžíce)
Sójová omáčka  (1 dávka = 2 lžíce)

Víno – ne moc sladké (1 dávka = 4 lžíce) – pouze na vaření, kdy se alkohol odpaří
Nízkotučný jogurt bez cukru s ovocem (1 dávka = 1 ks)
Rebarbora (1 dávka = 6 lžic)

Olivový olej (1 dávka = 1 lžíce) – nově přidaná potravina (nepřehánějte to s ním)

Při trávicích potížích anebo jako chutný doplněk některých receptů na pečivo se povoluje 1 lžíce pšeničných otrub, které si nesmíme plést s ovesnými otrubami! Není to tolerovaná potravina, takže je nemusíme počítat do těch dvou povolených tolerovaných potravin denně.

Dále je povoleno GOJI – sušené ovoce (1 dávka = 1 lžíce v 1. fázi, 2 lžíce v 2. fázi, 3 lžíce ve 3. fázi, ve 4. fázi neomezeně). Také to není tolerovaná potravina, je povolená, ale pouze v těchto dávkách.


Ovesné otruby v 2. fázi

v 2. fázi : 2 lžíce ovesných otrub denně

Ovesné otruby jsou velmi bohaté na proteiny a rozpustnou vlákninu.
Mají vysokou absorpční schopnost. V žaludku zvětší až 20 x svůj objem, tudíž se cítíme sytí a nemáme hlad. Navíc mají mimořádnou viskozitu, což znamená, že v tlustém střevě na sebe nalepí všechny okolní živiny, které se spolu s otrubami vyloučí a nemohou se vstřebat. Také mají nízkou kalorickou hodnotu.
V 2. fázi  je nutné konzumovat přesně 2 lžíce ovesných otrub denně.  Větší množství by zase mohlo ohrozit hubnutí, protože otruby obsahují škroby.
Otruby můžeme přidávat do placek (na slano i na sladko), do pečiva připraveného dle Dukanových zásad, kde nám v podstatě nahrazují mouku. Nebo si je můžete zamíchat jako müssli do bílého nízkotučného jogurtu se sladidlem. To už záleží jen na Vás. Kdybyste na ně přes den zapomněli, můžete si je na poslední chvíli dát i jen samotné a zapít vodou. Ale to je škoda, protože obohacují spoustu pokrmů.

Doporučená tělesná aktivita v 2. fázi 

V této fázi je nutné dodržet minimálně 30 minut chůze denně. V období stagnace váhy přejděte na dobu 4 dnů na 60 minut chůze denně.
Jakákoliv jiná tělesná aktivita přispívá k rychlejšímu hubnutí, proto je doporučováno sportovat nebo alespoň doma cvičit.

 Délka alternativní fáze, očekávaný úbytek váhy

Dukan 76aAlternativní fáze trvá, dokud nedosáhneme vytyčené hmotnosti.
Úbytek hmotnosti je ze začátku vyšší, může to být i 1,5 kg týdně, později, když si tělo přivykne, jde váha dolů pomaleji, přibližně 1 kg týdně, ale i méně.
Nezoufejte, pokud vaše váha nejde pravidelně dolů. V alternativní fázi dochází k obdobím stagnace, což souvisí i s hormonálními procesy v organismu. Váha se třeba týden i déle ani nehne, nesmíte to však vzdát, musíte vydržet a pokračovat dále, jakoby se nic nedělo. Naopak můžete přidat tělesnou aktivitu. Ono se to v jeden okamžik zlomí a pak to zase „pofrčí“ dolů. Uvidíte sami!

Potřebné suroviny pro přípravu receptů najdete v našem eshopu  www.dukanovadietashop.cz