R E K L A M A
PEČUJTE O ZDRAVÍ

Nejčastější dotazy

Dukan 188aDukan 187Dukan 189a

 

Dotaz:

Proč jsem při útočné fázi zhubla mnohem méně než ostatní, i když jsem dietu dodržovala poctivě?

Odpověď:

Hubnutí je velmi různé. Z vysoké váhy se hubne mnohem rychleji než z nižší. Také muži hubnou většinou rychleji než ženy. Také záleží na tom, jak často jsme ve svém životě drželi diety, jak dlouho máme nadváhu, po kolikáté dietu začínáme, apod. Záleží prostě na spoustu faktorech a je to velmi individuální. Každý jsme prostě jiný.

 

Dotaz:

Snažím se jíst co nejméně a přesto nehubnu. Co s tím?

Odpověď:

Není vhodné hladovět ani vynechávat hlavní jídla. Je lépe jíst častěji, protože si tělo zvykne na pravidelný přísun a nesnaží se dělat si zásoby na dobu, kdy zase bude hladovět. Pokud hladovíme, tělo se snaží vytěžit z jídla maximum, ale když jíme pravidelně, vytěží pouze ¾ energie. Pravidelným příjmem potravy také rozhýbeme i svůj metabolismus. Navíc, když dlouho hladovíme, může se pak stát, že už to nemůžeme vydržet a sníme, co nám přijde pod ruku a to i nevhodné potraviny. Takže tomu chceme předcházet a raději si veškeré jídlo připravujeme dopředu a nesmíme dopustit, abychom neměli připravené ty správné potraviny.

 

Dotaz:

Proč mi jde po zelenině váha nahoru?

Odpověď:

Pokud dodržujeme čistě bílkovinnou dietu, je to nejúčinnější způsob hubnutí, proto hubneme velice rychle. Tuto čistě bílkovinnou dietu však nemůžeme dodržovat příliš dlouho, protože to není až tak zdravé a my potřebujeme tělu dodat i další látky kromě bílkovin, a to vitamíny, minerály, vlákninu, atd. a to je obsaženo právě v zelenině. Bohužel, váha jde při konzumaci zeleniny pomaleji dolů, protože zelenina obsahuje hodně vody a minerálních solí, které vodu zadržují, dokonce někdy může i po bílkovině-zeleninovém dnu i vyskočit nahoru, ale ve výsledku se to srovná a my i tak hubneme, protože my hubneme tuk a ne vodu.

 

Dotaz:

Můžu držet Dukanovu dietu při kojení?

Odpověď:

V žádném případě! Ať už jste přibraly jakkoli mnoho, během kojení je naprosto vyloučeno, abyste držely jakoukoli dietu, takže ani Dukanovu ne! Mohlo by to ohrozit správný vývoj dítěte. Ale nezoufejte! Samo kojení podporuje snižování váhy.

Dr. Dukan při kojení doporučuje podobný režim jako při normálním těhotenství (viz. Dukanova dieta v těhotenství). Což znamená co nejvíce se přiblížit svým režimem 3. konsolidační fázi Dukanovy diety, jen s těmito úpravami:

  • mléčné výrobky a mléko nejezte zcela netučné s 0% tuku, ale dopřejte si jogurty, tvarohy, sýry a další mléčné výrobky do 20% tuku
  • místo jedné porce ovoce si dejte dvě porce
  • úplně vynechejte čistě proteinový den (doporučovaný čtvrtek)

 

Dotaz:

Může menstruace ovlivnit hubnutí?

Odpověď:

Ano. Velmi podstatně. Hormonální změny velmi ovlivňují hubnutí. V těle se navíc zadržuje voda, takže je možné, že před menstruací může váha i vyskočit nahoru. Nebojte se, ono se to zase srovná.

 

Dotaz:

Může mít menopauza vliv na hubnutí?

Odpověď:

Ano, hormonální změny velmi ovlivňují hubnutí. Poraďte se se svým lékařem.

 

Dotaz:

Do jaké skupiny jsou zařazeny houby a můžou se ve dnech pouze bílkovinných nebo ve dnech bílkovinných se zeleninou?

Odpověď:

Houby se mohou jíst jako zelenina v bílkovino-zeleninových dnech. Pokud by to však mělo být pouze na dochucení např. masa, kam dáte jenom trošku nebo sušených, můžeme je považovat jako koření a v tom případě je také můžeme v opravdu malých dávkách jíst i v pouze bílkovinných dnech.

 

Dotaz:

Jsou povoleny žvýkačky?

Odpověď:

Povoleny jsou žvýkačky bez cukr. Jsou velmi prospěšné, abychom zaměstnali pusu, když nás honí mlsná. Nepřehánějte to však raději s množstvím, u některých osob mohou ve velkém množství vyvolat průjem.

 

Dotaz:

Jsou povoleny bonbóny?

Odpověď:

Povoleny jsou bonbóny bez cukru, zaženeme s nimi chuť na sladké. Pozor však, aby neobsahovaly také škroby. Takže to raději nepřehánějte s množstvím. Navíc u některých osob mohou ve velkém množství taky způsobit díky sladidlům průjem.

 

Dotaz:

Co můžeme pít?

Odpověď:

Nejlepší je pít čistou vodu, můžeme však i perlivou. Abychom utišili chuť na sladké, můžeme si dát i nápoje bez cukru slazené umělým sladidlem. Samozřejmě je povolen čaj, káva bez cukru pouze se sladidlem, kakao si můžeme udělat z nízkotučného kakaa bez cukru a z nízkotučného mléka. Je vhodné pít také nízkotučné mléko a nízkotučný kefír, který si můžeme dochutit stejně jako jogurt sladidlem a např. Bolerem

 

Dotaz:

Je množství vajec nějak omezeno?

Odpověď:

Pokud nemáte problémy s cholesterolem, můžete jíst vejce neomezeně. V bílku není vůbec žádný tuk, ale ve žloutku ho trochu je, takže se doporučuje jíst více bílků než žloutků, ale není to tak moc důležité. Ve žloutku je taky nějaký cholesterol, takže pokud s cholesterolem máte potíže, omezte spotřebu na max. 2 žloutky denně, bílky můžete jíst neomezeně.

 

Dotaz:

Je vhodné pít proteinové nápoje?

Odpověď:

Proteinové nápoje nejsou vhodné, protože je v nich velká koncentrace bílkovin a při Dukanově dietě se konzumuje už tak dost bílkovin, což je velká zátěž na ledviny. Proteinový prášek v malém množství můžeme použít ne jako nápoj, ale pouze jako ingredienci do některých jídel, (např. pečivo, buchty, zákusky, …).

 

Dotaz:

Můžu jíst ovocné jogurty?

Odpověď:

Ovocné jogurty se nedoporučují. Lepší je nízkoučný bílý jogurt, který si sami dochutíme, např. sladidlem s kakaem nebo skořicí, pokud chceme ovocný, přimícháme Bolero (prášek na ovocný nápoj se sladidlem). Pokud to však nevydržíte, od 2. fáze si můžete dáti i nízkotučný jogurt s ovocem, ale maximálně 2 jogurty za týden.

 

Dotaz:

Je povolen nějaký alkohol? Třeba bílé víno, které se povoluje u ostatních diet?

Odpověď:

Ne, alkohol je striktně zakázán. Ani bílé víno se nesmí, protože obsahuje cukr.

 

Dotaz:

Co mám dělat se zácpou?

Odpověď:

Protože potraviny bohaté na bílkoviny obsahují jen málo vlákniny, vzniká tak mnohem méně odpadu. Proto stolice není tak častá, jako když jíme hodně ovoce a zeleniny.
Pokud máte zácpu, dr. Dukan doporučuje hodně pít, protože voda potraviny naředí a tím změkčuje stolici, také zlepšuje pohyb ve střevech. Navíc si můžete přidat k ovesným otrubám ještě 1 lžíci pšeničných otrub. Je vhodné si z toho upéct chleba, placku nebo si to přidávat do jogurtu, tvarohu, mléka, apod. Pokud to stále nepomůže, užívejte na závěr hlavního jídla lžičku parafínového oleje. Můžete vyzkoušet i lžičku lněného semínka.
Když nepomůžou ani tato opatření, poraďte se v lékárně. Dejte přednost přírodním produktům před projímadly. Jsou návyková a jejich účinnost se časem snižuje.

 

Dotaz:

Může tato dieta způsobovat průjem?

Odpověď:

Většinou při této dietě máme spíš problém se zácpou než s průjmem. Dejte si pozor, které potraviny jíte. Nadměrné množství sladidla, bonbónů se sladidly nebo žvýkaček může způsobovat průjem. Tak raději omezte jejich množství. Také mléčné výrobky mohou způsobit průjem. Také pokud používáte parafínový olej, tak ten se sice v těle neukládá, ale musíme počítat s tím, že se pak snaží bez varování z těla odejít.

 

Dotaz:

Mám problém se zápachem z úst. Je to normální?

Odpověď:

Zápach z úst je normální téměř u každé diety. Je to známka toho, že hubnete. Snažte se více pít a dech osvěžujte žvýkačkami nebo nějakými větrovými bonbóny bez cukru.

 

Dotaz:

Je vhodná Dukanova dieta pro lidi s celiakií, kteří nesmí konzumovat lepek?

Odpověď:

Dukanova dieta je vhodná, protože zakazuje pečivo a veškerá jídla s moukou. Jediné, co není vhodné pro bezlepkovou dietu, jsou ovesné a pšeničné otruby, které je asi nejlepší v tomto případě nahradit vlákninou (Psyllium). Existují prý i bezlepkové ovesné otruby, ale s tím nemám žádné zkušenosti.

 

Dotaz:

Pokud mám intoleranci na laktózu, můžu držet Dukanovu dietu?

Odpověď:

Není to úplně ideální, protože kromě masa a vajec se právě konzumují mléčné výrobky, ale zřejmě by bylo možné nahradit mléčné výrobky sójovými náhradami.

 

Dotaz:

Je Dukanova dieta vhodná pro vegetariány nebo dokonce vegany?

Odpověď:

Úplně ideální to není, vždyť základem této diety je maso, vejce a mléčné výrobky, ale pan dr. Dukan doporučuje vegetariánům jíst vejce, ryby a sójové výrobky (např. tofu), mléčné výrobky nahradit sójovým mlékem, jogurty apod., ale s nízkým obsahem tuku a cukru. Vegetariánům doporučuje navíc jíst 2 lžíce čočky během bílkovinných dnů. U veganů je to stejné, jen vynecháte vejce a ryby.

 

Dotaz:

Je vhodné jíst při Dukanově dietě nějaké vitamíny.

Odpověď:

Ano, je to velmi důležité. Při této dietě byste mohli trpět nedostatkem vitamínů, proto se doporučuje užívat denně multivitaminy.

 

Dotaz:

Je vhodné dietu doplnit i nějakými „pomocníky na hubnutí“?

Odpověď:

Ne, je to zbytečné. Když budete dodržovat poctivě Dukanovu dietu, budete hubnout i bez „pomocníků“.

 

Dotaz:

Můžeme avokádo v 2. fázi?

Odpověď:

Ne, je to ovoce. A navíc je velmi tučné.

 

Dotaz:

Je v 2. fázi povolen meloun, když je to vlastně zelenina?

Odpověď:

Bohužel, i když je meloun zelenina, obsahuje mnoho cukru, proto je zakázán. Neměla bych to tu ventilovat, ale v létě to spousta Dukanek nevydrží a s nějakým ovocem zhřeší. V tomto případě je kousek melounu asi nejlepší.

 

Dotaz:

Hodně mi padají vlasy. Co s tím?

Odpověď:

Je možné, že za to může tato dieta, protože můžete mít nedostatek vitamínů a minerálů. Je nutné jíst multivitaminy a také zkuste užívat minerální doplňky vhodné pro vlasy a nehty (vápník, hořčík, zinek).

 

Dotaz:

Můžu použít ovesné vločky, když nemám otruby,

Odpověď:

V žádném případě ne! Vločky jsou zakázané. Mají mnoho sacharidů a nemají ty stejné účinky jako otruby.

 

Dotaz:

Jak je to ve 2. fázi se střídáním B (bílkovinných) a BZ (bílkovino-zeleninových) dnů? Je lepší  1/1 nebo 2/2?

Odpověď:

Je to úplně jedno. Pro každého je praktické něco jiného. Musíme hlavně dodržet to, že dny střídáme ve stejném poměru. Například: 1 den držíme dietu čistých bílkovin (B) a druhý den dietu čistých bílkovin doplněnou o zeleninu (BZ). Nebo je můžeme střídat 2 dny B a 2 dny BZ. Můžeme tyto dvě diety střídat i po 3, 4 či 5 dnech. To záleží, jak to komu vyhovuje. Vždy však musíme dodržet stejný počet dnů B a stejný počet dnů BZ.

 

Dotaz:

Váha se mi zastavila. Už delší dobu vůbec nehubnu, i když všechno poctivě dodržuji. Co mám dělat?

Odpověď:

Je důležité vydržet. Stagnace hubnutí může být zapříčiněná různými důvody, např. hormonálními změnami apod. Zkuste vynechat tolerované potraviny a přidat tělesnou aktivitu. To by mohlo pomoct. Pokud ne, stejně to nevzdávejte, někdy se to prostě stává, že se hubnutí zastaví. Když budete i nadále vše poctivě dodržovat, ono se to zase pohne.

 

Dotaz:

Co je křen? Je to zelenina, takže ho můžu jen v BZ dnech?

Odpověď:

Křen považujeme za dochucovadlo, protože ho nesníme kvanta. Proto ho můžeme ve všech fázích i ve všech dnech.

 

Dotaz:

Nemám otruby. Dá se to něčím nahradit?

Odpověď:

V žádném případě nedá. Ovesné otruby jsou moc důležité a jsou nutné pro naši dietu. Nezaměňujte je nikdy s vločkami (ty jsou přísně zakázané) ani s pšeničnými otrubami (ty jsou sice povolené, ale nenahrazují nám ovesné otruby, které jsou povinné).

 

Dotaz:

Jak je to s povoleným množstvím tuku a cukru v potravinách?

Odpověď:

Když si v obchodě budete vybírat vhodné potraviny, dbejte na to, aby množství tuku nepřesáhlo 3% a množství cukru 5%. Čím méně, tím lépe. Takže mléčné výrobky vybírejte raději ty odtučněné a nízkotučné.

 

Dotaz:

Prosím, nevíte, jaké množství se může denně chleba upečeného z pšeničné bílkoviny?

Odpověď:

Pokud je to z kupovaného Seitan fix, tak je to 15 g (1 polévková lžíce) na den, pokud je to z doma dělaného seitanu vymývaného z mouky, tak je to 150 g (vegeteriáni mohou 175 g).